måndag 19 oktober 2009

Vårt nya soffbord och tapetfunderingar

( bild från Jeanne d'Arc Living)

Ja så var helgen slut igen och en ny arbetsvecka har börjat. Förra veckan hade jag ingen ledig dag från jobb nr 1, eftersom fredagen, som normalt är min lediga dag var skolningsdag. 15 personer från mitt jobb deltog i Lean production skolning och sällan har man fått skratta så mycket på arbetstid ;).
Över helgen har vi tillbringat en hel del tid utomhus i friska luften. På lördagen bl a med att räfsa i trädgården och på söndagen var vi till sommarstugan och avverkade en del träd.
Idag måndag har jag istället varit ledig från jobb nr 1 och jobbat hemifrån med jobb nr 2 ;).

Ja viikonloppu tuli ja meni jo. Viime viikolla minulla ei ollut vapaapäivää työstä nro 1, koska perjantai, joka normaalisti olisi vapaapäiväni, oli Lean Production koulutuspäivä. Täytyy sanoa, että harvoin saa nauraa niin paljon työaikana ;).
Viikonloppuna olemme tehneet aika paljon ulkohommia raikkaassa ilmassa. Lauantaina haravointi puutarhassa ja sunnuntaina kävimme mökillä kaatamassa puita.
Tänään, maantaina, minulla on vapaapäivä työstä nro 1 ja työskenteen nro 2:ssa, kotikonttorissa ;).


I detta inlägg tänkte jag visa vårt nya soffbord som kommer från Jeanne d'Arc Living. Ni som hängt med ett tag minns kanske att jag köpte ett nytt bord på Huutonet i våras. En vacker dag i somras visade lillebror stolt att han hade ritat en kisse. Dock inte på ett papper, utan på soffbordet...(Morr). Kritfärgen gick omöjligt att få bort, utan jag fick måla bordet flera varv för att täcka 'konstverket' och sedan flyttade bordet till sommarstugan och detta nya bord kom lägligt från Danmark. (OBS! Bordet är slut hos JDL, men kommer igen i januari. Maila till info@talomaalla.fi om du är intresserad av att beställa ett bord).
Jag har beställt nya sofföverdrag också, hoppas att de passar, eftersom jag verkligen ser fram emot att slippa lakanen...

Tässä postauksessa näytän kuvan uudesta sohvapöydästämme, joka tulee Jeanne d'Arc livingiltä. Te, jotka ovat lukeneet blogini vähän pitempi aikaa ehkä muistatte, että ostin sohvapöydän Huutonetistä keväällä. No sitten menikin näin, että eräänä kauniina kesäpäivänä, pikkuveli tuli ylpeänä näyttämään, että hän oli piirtänyt kissan. Mutta, mutta, ei paperilla, vain sohvapöydälle. Väri oli mahdotonta saada pois, joten sain maalata pöydän parikin kertaa, jotta sain 'taideteoksen' peitettyä ja sen jälkeen vanha pöytä muutti mökille ja tämä pöytä tuli sopivasti Tanskasta. (Huom! Pöytä on loppuunmyyty JDL:llä, mutta lisää pöytiä on tulossa tammikuussa. Ota yhteyttä sähköpostitse info@talomaalla.fi jos olet kiinnostunut pöydästä).
Olen tilannut uusia sohvanpäällisiäkin, toivottavasti ne sopivat, koska haluaisin päästä eroon lakanoista...


På lördagen var vi också och hämtade tapetböcker som kånkats omkring och hållits upp mot väggarna i diverse olika ljus. Den gula vardagsrumstapeten (som är helt OK i vissa ljus, men i vissa ljus blir orangegul, urk) ska tids nog bytas ut mot en beige. Antingen en enfärgad eller en med ett gammaldags mönster. Jag tyckte nästan bäst om Duros beiga tapet med vitt medaljongmönster (till vänster, sorry bildkvalitet är dålig), men jag skulle ha önskat att det beige hade en aningen varmare färgnyans än denna. Kanske nån av er därute har denna tapet? Eller nån annan beige tapet (med eller utan medaljongmönster) som ni kan rekommendera? Å ni bloggare i trakten, känner nån till nån ledig målare? Ser ut som om vi inte skulle hinna med detta projekt själva...

Lauantaina kävimme hakemassa tapettikirjojakin ja tapetteja on nyt katsottu seinää vasten eri valoissa. Keltainen olohuonetapetti (joka on ihan OK jossain valossa, mutta melkein oranssi jossain valossa, urk) vaihdetaan pikkuhiljaa uuteen beigeen. Joko yksivärinen tai tapetti, jossa vanhanaikaninen kuvio. Tykkäsin melkein parhaiten Duron medaljonkitapetista (vasemmalla, anteeksi kuvalaatu on huono), mutta olisin toivonnut, että beige värisävy olisi ollut pikkasen lämpimämpi siinä. Onko jollakin teistä tämä tapetti? Tai muita beigenvärisiä (yksivärisiä tai medaljonkikuvioilla), jonka voisitte suositella?



23 kommentarer:

päivi sa...

hei:)
pöytä on kyllä todella kaunis uudeksi, voisi luulla että se on jo oikeasti vanha:)
ymmärrän täysin ajatuksesi keltaisesta tapetista, meillä on samaa sävyä vieras veskissä ja se näyttää todella appelsiinin väriseltä jossain valaistuksessa:(
onneksi se jää pian paneelin alle:):)
tuo valkea medaljonki tapetti näyttää ihanalta, pidän noista vanhan aikaisista malleista eniten.
omaan eteiseen puolipaneelin päälle pitkälle käytävälle valitsin ihan valkean yksivärisen tapetin, kun saisi vain sen nostettua seinälle?
mukavaa viikkoa sinulle,
lämpimin halauksin päivi

Pau sa...

Zau, jag var på visit på Tapettitalo i dag! www.tapettitalo.fi. De har många jättevackra modeller. Tapetter är av paper och gjort i Finland. Dom luktar inte som plasttapetter brukar göra. Jag rekommenderar:))

Fröken Tindra sa...

Ritat en kisse... Jo, jag tackar jag. Kan förstå om den inte var så uppskattad trots allt. =0)
Fint bord!
Kram!

Kamomilla sa...

Oj vilket fint bord, det padsar verkligen bra där! Hoppas sofföverdargen passar, jag hoppas du visar här på bloggen sen! :)

Galleri MochB sa...

Vilket härligt bord! Och jag tror tapeten skulle passa perfekt! Vi anlitade Fredrik Kronqvist här från byn. Duktig och noggrann, men ingen aning hur hans schema ser ut just nu...
Jo jag sitter ju (när jag inte är ledig) bak väggen till konferensrummet och har hört ett och annat skratt under åren... ;O) Men ett gott skratt förlänger ju livet!!

Vekarus sa...

Tuo medaljonkitapetti on todella kaunis ja sopisi niin loistavasti pöytääsi. Toivottavasti löydät mieleisesi värin!

Kiitos kehuista! En taida oikeasti osata ommella kuin suoraan ja sekin tahtoo mennä välillä vähän vinoon :-)

Louise sa...

Oj jag hade inte hört historien om hur det gick med ert gamla soffbord :/ ja de barnen...ibland kan man riva sitt hår men oftast är de ju super :)
Ert nya bord är hur som helst väldigt vackert!

Anki sa...

Hihi, jaså dom ska väck nu, tapeterna?? Japp mina med och det ska bli gött!
Å guuud vilket bord, ett sånt man blir grön av avund på att se, hihi! Jag har oxå lakan på mina soffor, det är ju sååå praktiskt med vita soffor och hundar å katter!
Å målningen...näpp ingen hemlis *ler*
Lätt som en plätt, finn en text du tycker om och för bara över den på det du ska måla! Sen är det bara att kladda på *fniss* ust nu är jag utan skrivre så det blir ett jädra pusslande!
Testa vet jag, det är skitkul!

Ha en härlig vecka vännen!
Kramis!

Anki sa...

Herregud å inte kan jag stava heller *fniss*
Så kom jag ju på att det var en riktigt fin lampa jag såg, är det ett loppisfynd?
Letar efter nåt liknande och din var skitsnygg!

Kram igen!

Marge sa...

Pöytä on upea!!
Pidin myös tuosta medaljonkitapetista, kaunis! Tapettien valinta ei ole kyllä helppoa....

Viola sa...

Ett underbart bord ni fått hem och den tapeten är verkligen vacker..slå till..mkt att göra både hos dig och mig förstår jag, ha en bra dag, kram

alegni sa...

vilket fantastiskt vackert bord - det passar som hand i handske hos er!
tyvärr har jag ingen erfarenhet av tapeter. vi kör med målad glasfiberväv i hela huset...

Tiina sa...

Minä kanssa ihastuin medaljonki-tapettiin ja sellaista onkin haussa sitten kunhan käsi kestää tapetoinnin. :)
Pöytä on todella upea ja heti kiinnostuin vaan näyttää aika suurelta meidän pieneen olkkariin.
Mutta... taidan kysellä mittoja kuitenkin.

Huset vid ån sa...

åh, Den där tapeten är ju såå fin! Kommer bli jättesnyggt! Kramis Therese

Livet på Vestergård sa...

Vilket fint soffbord, fast jag är övertygad om att lillebror tyckte att det andra blev fint också efter hans utsmyckning ;o)

ummHassan sa...

otroligt vacker hem ni har.Blev inte förvånad över att du är finska för i Finland har alla så fint hemma. Själv är jag finska boende i England Önskar dig det bästa.

Alexandra sa...

Visst är de väl för härliga ibland de små liven! Min dotter visade stolt upp att hon minsann skrivit sitt namn över hela sin skrivbordsstol. För alla skulle ju veta att det var hennes! hm...

Bordet är jättefint! och jag hoppas att ni hittar en tapet ni blir nöjda med! Visst är det roligt att göra om och förnya sig hemma! :)

kram Alexandra

Camilla sa...

Hej hej. Ja det e ju typiskt å gå å bli sjuk lagom till storfrämmande:). men men, känner mej redan bättre. Ditt vardagsrumsbord ser ju så underbart vackert ut. Jag har massa magasinerade möbler som ja ska shabba sen när vi har hus, då kanske man kan få ett par tips av dej. Kramar, och ha en finfin vecka du me.

Vekarus sa...

Hei taas! Mukavaa, että olit taas käynyt kylässä. Toissapäivänä minä kävin Bobo nimisen liikkeen ystävämyynnissä. Kyllä me ystävien kanssa järjestämme kotikirppareita, muttei siis tällä kertaa.

Mukavaa loppuviikkoa!

Ainosofia sa...

Erittäin kauniin pöytävalinnan olet tehnytkin.
Pidän kovasti <3

Anki sa...

Tack min goa vän!
Hihi, så du vill veta hur man "bara för över", jag tar bara för givet att alla vet jag! Nejdå, du letar på det du vill ha, text eller bild...så skriver du ut det på datorn, tar karbonpapper och ritar av på det du vill skriva på!
Just nu har jag ingen skrivare så jag letar bilder & texter i gamla tidningar mm...
Hoppas du blir lite klokare av det här, annars får du fråga igen *ler*

Ha en mysig helg!
Kramis!

Vitaboet sa...

Hej Hej. Blir jämt lika glad när du skrivit:). Japp, de flesta butikerna finns i Norge, plus en hel del annat kul, som bara finns här o inte i Sverige, så en tur på Karl Johan är alltid lika kul:). Vad händer hos dej i helgen då? Här e det mest mys inne nu resten av helgen. Kikade in i din nätbutik, gud så mycket fint du har, vill ha allt:) hehe.

Kramar Camilla

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Nicole.
Det var ett riktigt snyggt soffbord ni skaffat.Kommer inte ihåg hur det gamla såg ut,men vilken liten buse han är,lillpojken din :)
Välja tapeter är ju ingen lätt uppgift.Man ska ju leva med det sen ganska länge.Vi har mest vitmålade tapeter här,så jag har inga tapetråd ge.
Här har det spöregnat idag,så vi har varit innomhus hela dan och myst.
kram Anette