söndag 11 maj 2008

Uti vår hage...



Det tog lite längre tid än det var meningen att få detta inlägg skrivet. Det blev nämligen lite strul med kameran. Då jag skulle börja lägga in bilder så fanns inga på minneskortet (som låg på bordet då jag fotograferade dagen innan)...Sicken korkad kamera som inte berättade att jag inte hade i något minneskort...Nåja bilderna fastnade i kamerans minne och nu har jag fått hem en USB kabel så att jag fick bilderna överförda.

Tuli kameran kanssa vähän ongelmia (oma moka kyllä...), mutta nyt asia on korjattu ja uusi teksti - ja kvuia, pikkasen myöhässä täällä!

Det blev fler bilder från trädgården där vi har tillbringat en stor del av helgen och däremellan har vi firat mamma, mommo och fammo! Vårens första besök till glasskiosken är också avklarat!

Tässä enemmän kuvia puutarhastamme, jossa olemme viettäneet suuri osa viikonlopusta.
Äitienpäivääkin on juhlittu ja kevään ensimmäinen käynti jäätelökioskilla on suoritettu!




Våren har kommit så mycket tidigare än vanligt i år. Brustna hjärtan har redan slagit ut och syrenerna och pionerna har massor av knoppar redan. Förresten, ni som har följt med naturväkteriet här på min sida har sett att vi har en tam ekorre. Häromdagen dök det upp två tama ungar också, men jag har inte lyckats få dem på bild ännu. De är så tama att de springer över skorna på en och en försökte följa efter mig in...Lite försiktig skall man vara med de små sötnosarna med sina sylvassa tänder i alla fall.

Kevät tuli nopeasti tänä vuonna ja esimerkiksi Särkynyt sydän kukkii jo. Te, jotka ovat seuranneet "luontouutiset" tässä blogissa, tietävät, että meillä on pihaorava.
Nyt meillä on oravanpoikaisiakin. Ne ilmestyivät pihalle viime viikolla ja ovat tosi kesyjä. Yksi yritti jopa päästää sisään taloon...Hieman varovainen pitäisi olla näitten söpöliinien kanssa. Onhan niillä todella teräviä hampaita. En ole onnistunut saamaan kuvia niistä vielä.




Det blev ett besök till trädgårdsbutiken igen och en hel del frön (och en kruka till...) fick följa med hem. Jag hittade många härliga blomfrön att så i kruka eller på friland. Funderar på att försöka få till en liten blomsteräng på sommarstugan.
I korgen finns också en blommbukett som A plockat. Vårt hus pryds nu av 6 blombuketter som hon har plockat i vår (och grannens...) trädgård! Korgen är från nätbutiken.

Kävimme puutarhaliikkeessä taas ja uusia ihannuuksia löytyi: paljon siemeniä ja uuden ruukun. Korissa on myös A:n poimima kimppu. Talossamme on nyt 6 kimppua, poimittuja meidän (ja naapurin...) kukkapenkeistä! Kori nettiputiikistamme.




Som tur var hade sambon uppfattat alldeles rätt vad jag ville ha till morsdag o hämtat hem denna härliga vas som vi nyligen fått in från HouseStyle. Min nya favoritvas! Jag tror allt att vi kommer att plocka hem flera HouseStyle-saker till. De är alldeles underbara. Dock, de vackra slipade dricksglasen som jag hade velat ha själv, kom inte alls trots att de var bekräftade. Sur!

Jag har också fått en kul utmaning att ta itu med. Återkommer till den om några dagar.

Onneksi sain äitienpäiväksi uuden maljakon, tämä ihana HouseStylen vaasi, joka on juuri saapunut nettiputiikkiin. Luulen, että enemmänkin HouseStyle tuotteita saa muuttaa meille lähiaikoina...

Olenkin saanut hauskan haasteen. Siitä enemmän muutaman päivän kuluttua.

15 kommentarer:

Kamomilla sa...

Så härliga bilder du visar!
Våren kom, men nu hotar de med kalla nätter... jag hoppas våra nysådda örter klarar sig.

Ha en härlig kretaiv vecka!
Kamomilla

karofina sa...

hej, ja då har du att göra med alla frön! :) får man de utanför växer de ju som attan även där ;)
hoppas du haft en skön helg!
kram karro!

Galleri MochB sa...

Brustna hjärtan påminner mej om min mormor! Så vackra! Nu skall jag kika in hos er på Housestyle produkterna...:O)

magi sa...

Ihania kukkia!

Alexandra sa...

Så fina bilder! Så somrigt och härligt! Och vilken tur att din man förstod vinken och gav dig rätt vas till mors dag!

Ha en fortsatt fin vecka!

Kram Alexandra

Anonym sa...

Ljuvliga bilder!
Blommar löjtnantshjärtanen hos er redan?
Märks att ni är mera söderut.
Här har vi jätte kallt och blåst nu.

Mjuka sa...

Vilken underbar korg du lagt dina fröer i.
Superfina bilder
kramar Malin

jaana sa...

Voi sentään! Joko teillä kukkii noin ihanasti!!!
Meillä on kasvit vasta pari senttiä maan pinnalla :(

Lantliga drömmar sa...

Oj så det blommar hos er! Här är det nog bara typ tussilago, maskros och tulpaner som kommit upp! Men, snart blir det väl vår tur också! :-)

Brustna hjärtan är så fina! Jag ska ha vita sådana vid vårt hus sen har jag tänkt.
Låter härligt med en sommaräng! Det är sommar det!

Unknown sa...

Oj va långt dina blommor kommit!! =) Så underbara...i år har det verkligen exploderat ut!! =)Hoppas att det håller i sig...Hoppas att du hade en härlig morsdag..Ha det så gott!! kramar Malin

Vardagslycka sa...

Tack för besöket inne hos mig! Vilken fin sida du har, nu måste jag kika lite mer på den. Har du nätbutik också?
Jag tycker brustna hjärtan låter så fint, har nog aldrig hört det förut, bara löjtnantshjärta.
Och vilken fin vas du har fått!
Ha nu en fortsatt bra vecka!
Kram, Carina

magi sa...

Hei! Blogini on jotenkin sekaisin mutta olen kuitenkin tehnyt uusia kortteja ja olisi kiva jos piipahtaisit katsomassa.

~~*Pennyshouse*~~ sa...

underbara vårbilder du visar...

Här virkas det för fullt..mellan varven är jag ute å solar, gräver i landen mm...

Ha det bäst!
Kram nilla

Valloittava valkoinen sa...

sinulla on kyllä kevät siellä pitkällä kun jo särkynyt sydän kukkii!minulla vasta pikkuhiljaa alkaa kukat kukkia vaikka aika lounaisrannikolla olen!Ja aivan ihania kuvia!

sabina sa...

Oj, va det blommar hos er! Fin vas!