torsdag 29 maj 2008

Blommigt och prickigt


Igår var jag ut på en shoppingdag för första gången på länge och det var riktigt kul! 4-åringen, som är på dagis två dagar i veckan får snart sommarlov och därför tänkte jag passa på före det. Storasysters shoppingtålamod är nämligen ytterst begränsat...Lillebror däremot är än så länge (peppar peppar) en fröjd att ha med i butikerna. Han ler brett mot alla som talar med honom och charmar tanterna (och en och annan farbror) totalt...Han tycker det är kul att se sig omkring i butikerna och att få en massa uppmärksamhet.

Eilen olin shoppailemassa koko päivän ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. 4-vuotias saa pian kesäloma (hän on nyt 2 päivää viikossa tarhassa) ja siksi oli ehdittävä ennen sitä...Shoppailu on hänen mielestä erittäin kärsivällisyyttä koettelevaa...Pikkuveli sen sijaan on kiva shoppailukaveri! Hän hymyilee kaikille, jotka puhuvat hänelle ja hurmaa tädit! Hän nauttii saamastaan huomiosta ja kauppoissa on niin paljon katseltavaa...



Mommo var också med och kunde assistera med vagnen och underhålla lillisen så att jag fick titta i lugn och ro. Det blev några klädpaltor åt alla fya i familjen (nu behöver inte lillebror ha storasysters rosa babymössa längre =)) och så hann jag köpa en del hobbymaterial åt mig själv. Det blev också ett besök för oss i butiken som ständigt har rea. Å kan man tänka sig, det var extra rea igår om man handlade för en viss summa, så det tillfället kunde vi ju inte låta oss gå ur händerna... =) Blommigt och prickigt var temat för gårdagens inköp.

Mummo olikin mukana ja auttoi vaunujen kanssa ja viihdytti pikkusta niin, että minä sain katsella rauhassa. Vähän vaatetta jokaiselle 4-hengen perheessämme ostettiin (nyt pikkuveli ei tarvitse käyttää isosiskon vaaleanpunainen myssy enää =) ja vähän askartelutarvikkeita itselleni. Mekin pistäydyimme liikkeessä, jossa on jatkuva ale. Ja tällä kertaa oli ylimääräinen alennus jos ostettiin tietyllä summalla, joten oli pakko tarttua tilaisuuteen...=) Kukka- ja pallokuoseja oli eilisenpäivän teema.

Nästa vecka har jag prickat in en ny Vasa-resa, denna gång med svärmor. Om allt går enligt planerna skall vi besöka loppisar, antikbodar och sånt som vi inte hann med denna gång...

Ensi viikolla lähden, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, anopin kanssa Vaasaan uudestaan. Silloin käymme kirppiksellä ja antiikkiliikkeissä...


21 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Fina saker du hittade!
Den blåprickiga kudden gillar jag. Har sett den i en annan blogg också, men hon hade sprättat bort blombilden...

Anonym sa...

Så härligt med shoppingresa! O fina saker du hittade!
Låter kul med loppis!
Har du annars nå bra tips om fina loppisar o bodar i Vasa?

Galleri MochB sa...

Ja är det inte roligt med REA, och om det dessutom är rea på rea är det ju bara hemåt..:O) Fina saker du fyndade!

sabina sa...

Fina fynd på "rea-butiken"! Jag var dit igår också!! Jag köpte den blommiga kökhandduken på första bilden, men jag ska ha den till duk tror jag! Kudden såg jag inte, annars hade den nog fått följa med mig hem också! När var du där? Jag var en halv elva tiden...

sabina sa...

Typiskt kan man säga! :) Kanske en annan gång! Jag hade dottern med så vi for redan en ett-tiden från stan...

Usch, vad det harmar att jag missade kuddarna!

Magdalena sa...

jeg elsker rosa roser... såååååå sommerlig!!
klem til deg!

Alexandra sa...

Så fina saker du hittade, älskar blommigt och prickigt! Jag gillar verkligen kudden! rea butiker och loppisar är aldrig fel!

Ha det gott! Kram

Marja Kristiina sa...

Vad trevligt! Visst var det en upplevelse för dina barn också :-)
Och vilka fina fynd!

Ha det så gott!

Kamomilla sa...

Visst är det kul med shopping ibland1 Söta saker du köpt!

magi sa...

Olipas ihanaa, että pääsit vähän shoppailemaan.Omat kaksi ja kahdeksanvuotiaani eivät kovasti shoppailusta piittaa paitsi lelukaupassa.

Tiina sa...

Kauniita juttuja löysit, täällä sama juttu... tytöt eivät kamalan hyvin viihdy äidin mukana shoppaamassa. Ja niin.. jos meinaan katsella ihan rauhassa, on mentävä yksin... :)
Mukavaa viikonloppua!!!

Glitter och Marsipan sa...

Hej,vad roligt att hitta till en ny blogg.Vad mycket fint och mysigt du har här.
Vad fina saker du hittade på din shoppingtur.
Ha det gott
kram Anette

maiju sa...

Hei! Kiva löytää tännekin - olen ekaa kertaa kurkkaamassa. Aivan MAHTAVA tuo kaappi, jonka näytit aikaisemmin, voi kun osaisi itse tehdä huonekaluja...

Kirjoitat tosi hyvin suomeksi, joten anna mennä vaan! =)

Vackrare vardag sa...

Såg genast på bildena var du rört dig! Man blir så glad av blommigt och prickigt tycker jag.

Magdalena sa...

hej... takk for titte.! den boxen du spør etter, selges her i nogre på www.OASENHAGELAND.no , det selgers mange typer. :O)
god helg til deg!

Frida sa...

Hej!
Vilka fina saker du har köpt. Jag gillar med prickigt och blommigt. Underbara bilder!
Hoppas du får en trevlig helg!
Kramar Frida

Gårdsromantik sa...

Så mycket fint du fyndat!
Nu blev jag nyfiken - inte har ni väl Hemtex hos er?

Kram Maud

Johanna sa...

Så mycket fint du hittat!
Jag har samma prickiga kudde, men har tagit bort blombilden då den passar bättre in i min lill-killes rum så.
Ha en skön helg!

karofina sa...

åh vad härligt somrigt!! jättefina saker du shoppade!
ha en skön helg nu!
kram karro!

Vit Spets sa...

Så ljuvliga saker du shoppat! det är så inspirerande när man får gå i lugn och ro och botanisera - roligt oxå när man fyndar ;) tack för kommentaren - blir så glad...nu måste jag tillbaxs för att kika mer hos dig och din butik...
Kramis
//Siv

Valloittava valkoinen sa...

Ihania ostoksia! ja mikä hienointa sinulla sellainen mummo joka kerkeää mukaan!