torsdag 15 maj 2008

Utmaning



För ett tag sedan fick jag en utmaning av Galleri M&B gällande bästa, sämsta och senaste inköp!


Det har krävts en hel del tankeverksamhet för att fundera ut det, speciellt det bästa köpet. Mycket av det som finns hos oss är sånt som vi har fått, ärvt eller tillverkat själva. Av de större saker som vi har köpt så gillar jag nästan alla lampor, SMEG-kylskåpet och spisen, allmogemöblerna och ...*WC-byttan! * (Men kanske den inte platsar som bästa inköp, då skulle ni nog få lite konstiga tankar om mig...=) Bestämde mig för att detta skåp från vår egen nätbutik till lillans rum är det bästa köpet! Det är i helträ, handgjort, fin färg, rymmer mycket och kan användas i många, många år. Samma skåp figurerar som hobbyskåp i en av Tilda-böckerna förresten. (Den skojiga kaninen på skåpet är köpt på Kiseleffs basar i Helsingfors för flera år sedan.)


Sain haasteen Galleri M & B:sta: Paras, huonoin ja uusin ostos. Ei ollut aivan helppoa päättää mitä paras ostos oli, koska olemme saaneet ja valmistaneet itse suuri osa kalusteistamme. Tykkään lampuistamme, SMEG-jääkaapista ja liedestä ja vanhoista kalusteista ja *vessapytystä*! (Ehkä en laita sitä kuitenkin. Jos joku käsittää väärin...)Päätin, että tämä kaappi, joka on kotoisin omasta nettikaupastamme on paras ostos. Se on umpipuinen, käsintehty, väri on hieno ja siihen mahtuu paljon! Sama kaappi näkyy eräässä Tilda-kirjassa askartelukaappina. (Hauska pupu kaapin päälle on ostettu Kiseleffin basaarilta, Helsingistä vuosia sitten)



Sämsta köp behövde jag inte fundera länge på. Klart fall. Ja, ni ser själva, jag behöver inte förklara. Melaminskrivbord med fula beslag. Usch, usch. (Jag orkade inte städa av skrivbordet så därför får ni inte se mer av härligheten, men ni går inte miste om någonting...)

Jag skulle också vilja ha ett gammalt skrivbordet av trä, vackert slitet brunt eller vitmålat.... Som tur är är detta husets enda melaminmöbel.

Tässä on se huonoin ostos, en tarvinnut miettiä kauan. Selvä tapaus. Ruma melamiinikirjoituspöytä, rumat helat. (En jaksanut siivoa koko pöydän, siksi vain pieni osa tästä "ihanuudesta"...) Minäkin haluaisin vanhan kirjoituspöydän, jossa olisi kauniisti kulunut ruskea puupinta tai valkoiseksi maalattu. Onneksi tämä on talon ainut melamiini kaluste.

Nyaste inköpet kommer från vår nätbutik också (ja ni får ursäkta smygreklamen här, men vi skaffar mycket av det vi behöver från nämnda ställe...) och det är en ny liten glaskupa som är alldeles bedårande söt. Här med några rosor i.


Uusin ostos on omasta nettiputiikistamme (anteeksi nyt, että mainostan sitä taas, mutta hankimme aika paljon jo mainutsta paikasta...) ja se on tämä pieni lasikupu, joka on aivan hurmaava!


Jag skickar utmaningen vidare till följande/annan haasteen eteenpäin seuraavalle:


Lantliga drömmar, Mustikkamäki, Valloittava Valkoinen


Om ni vill, hinner och inte har gjort den förr! Jos haluatte, jaksatte ja ette ole saaneet samaa haastetta ennen!


På tal om nätbutiken, så håller vi för tillfället på att göra om layouten och göra shoppen mera användarvänlig. Därför flyttar vi nu om produkter lite hit och dit...Hoppas att ni har tålamod medan arbetet pågår!


Den nya shoppen blir klar om några veckor och då blir det utlottning här på bloggen. Var med då!


Nettiputiikista puheenollen, olemme uudistumassa layoutin ja yritämme tehdä putiikin käyttöystävällisempikin. Siksi siirrämme nyt tavaroita vähän sinne sun tänne. Toivottavasti olette kärsivällisiä!


Uudistettu putiikki on valmis muutaman viikon kuluttua ja silloin järjestetään arvonta blogissa!

23 kommentarer:

Tiina sa...

Moikka!!!
Ja kiitos haasteesta.. :)Sopii varmaan niin että palaan tähän haasteeseen sitten kun uudet hankinnat on haettu kotiin..koska;
ne ovat ehdottomasti tietenkin uusimmat sekä parhaimmat.. ;)
Lämpöisin terveisin; tiina.
P.s Lumet sulivat jo pois.. :)

Mjuka sa...

Hej
Ja inte har man snygga möbler överallt. Mina stora barn skulle inte låta mig sätta in något shabby i deras rum :-)
kramar Malin

Anonym sa...

Vilket härligt vitt skåp!!
Förstår att du inte gillar melaminmöbler..
Jo, jag vill gärna ha en house doctor kudde, vad glad jag blir om ni får in dom!!
Kanske kan du meddela när de kommer så ska jag göra en beställning?

Kamomilla sa...

Jag förstår dig angående melaminskrivbordet... Sonen har ett i sitt rum i brist på annat och det faller helt enkelt i bitar... Vi kommer aldrig mer att låta melamin komma över vår tröskel. Det där får han använda slut men sen blir det andra bullar!
Vilken sötsöt kupa, och skåpet-det är underbart!

Ulrika sa...

Va fin skåp!! Sån skulle jag vilja ha:)
Glaskupan är ju för härlig...
Du, här har du en till som hatar melamin möbler... Vi har också en sån skrivbord som snart ska väck!!!

Kram, Ulrika

jaana sa...

Tosi kaunis kaappi - ja tuo lasikupu on ihana!!!

magi sa...

Arvontaa odotellessa!

karofina sa...

riktigt fin glaskupa! den vill jag oxå ha o ha sköna kakor i! ;)
du får ha en skön kväll!
kram karro!

Galleri MochB sa...

Vackert skåp och vacker kupa, och så förstår jag dina tankar om skrivbordet..:O) Låter roligt med ny layout! Ombyte förnöjer brukar man väl säga, eller passar det kanske inte in i detta sammanhang... Ha en skön helg!

StrandviksVillan sa...

Skulle gärna ha det skåpet åt pyssel, foton o dyl! Kupan är så vacker, särskilt med rosorna under.
*Urk* här står också ett sånt skrivbord i Storebrors rum, men det får stå kvar ett tag än, tills han ska ha ett "stor-kille-rum"

StrandviksVillan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
n o r d i n g å r d e n sa...

Gud vilken fin kupa med fot!!! Mycket läckert med rosor under.. Klart man ska utnyttja bloggen för reklam, det gör vi ju alla, på olika sätt... Marí.

Lantliga drömmar sa...

Tack för den! :-) Ska fundera en stund på utmaningen så skriver jag senare :-)

Förstår mycket väl att du inte gilalr melamin-möbler! Tack och lov har vi bara en endaste kvar här hemma, och den ser ganska "äkta" ut efter att jag målade den vit och bytte till skålformade mässingshandtag!

Ha en skön helg!

Marja Kristiina sa...

Vilken trevlig utmaning! Skåpet är ju hur vackert som helst.

Önskar dig o din familj en jätteskön helg!

Gårdsromantik sa...

Så vackra ting du visar - känner igen en del avror. Kupan är verkligen fin!

Kram Maud

sabina sa...

Jag fattar vad du menar med melamin-möbler... vi har tyvärr några sådana (som är på utgång) men först måste jag ju hitta fina ersättare...

Jag ska hålla utkik efter utlottningen!!

Frida sa...

Hej!
Vilken fin blogg du har!
Här var det många fina bilder.
Kram frida

Anonym sa...

Tack för att du reserverat en kudde, har gjort en beställning!!!

Valloittava valkoinen sa...

Oi kiitos haasteesta!Yritän mahdollisimman pian saada jotain aikaiseksi!
Ja aivan mahtava tuo kaappi!ja tuo lasikupu myös!
Iloista viikonloppua!

Alexandra sa...

Hej!
Jag gillar verkligen skåpet! Det är jättefint! Och glaskupan! Det är klart du ska göra smygreklam ;) Du har så fina saker i din butik!

Tack för kommentaren i min blogg! Ja visst är det fint huset och det går att göra massor med det! Och det är ca 7 km utanför stan så det är ju inte alls långt ut på landet.

Ha en riktigt skön söndag!
Kram Alexandra

Frida sa...

Tack för din gulliga kommentar! Önskar dig en fortsatt trevlig söndag!
Kram frida

Sirkka sa...

Hej,
Kaunista on kaikkialla, lasikupu aivan ihana
ja samoin nettiputiikki.
Kaunista aurinkoista päivänjatkoa.

Vackrare vardag sa...

Skåpet är jättehärligt! Ett sånt hade jag också gärna haft.

Men du... nu blev jag ju nyfiken på WC-stolen;)