söndag 14 september 2008

Weigh your flour and bake for an hour



...står det på min engelska porslinsskål. Ibland tar jag fram mina finaste bakskålar och bakbordet då jag bakar och då blir det ju ännu roligare. Idag provade jag på denna mördegsäppelkaka ur den underbara boken "Mauds bästa tårtor och pajer" av Maud Onnermark, Prisma 2007.
...teksti lukee englantilaisessa posliinikulhossani. Joskus käytän hienoimmat leivontakulhot ja leivontapöytä ja silloin leipominen on vielä hauskempi. Tänään kokeilin tämän omenakakun ihanasta kirjasta "Mauds bästa tårtor och pajer".




Bilden har jag lånat ur boken, eftersom min kaka naturligtvis inte blir lika fin som den på bilden =). Det finns massor av andra härliga recept och vackra bilder i boken (mina dåliga skannade bilder gör inte alls boken rättvisa). Receptet går att förstora om nån av er blir sugen på att prova på detta äppelrecept.
Olen lainannut kuvan kirjasta, koska sehän on aivan selvää, etten saa yhtä hyvännäköistä kakkua aikaan =). Kirjassa on paljon muita ihania reseptejä ja kauniita kuvia (skannaukseni eivät tee kirjan kuville oikeutta). Reseptin voit suurentaa jos haluat kokeilla sitä.



Denna smarriga chokladtårta brukar jag laga ibland. God, superenkel att laga, men knappast kalorisnål. Citat ur boken " Nio av tio gillar choklad. Och den tionde ljugar alltid." John G. Tullius.

Nån som känner igen sig?? Jag har då aldrig träffat en människa som inte gillar choklad i alla fall...

Teen aina välillä tämän herkullisen suklaakakun. Hyvä ja helppo, mutta tuskin vähäkalorinen!
"Yhdeksän kymmenestä rakastaa suklaata. Ja kymmenes valehtelee aina." John G. Tullius.
Kuulostaako tutulta? En ole koskaan tavannut ihmistä, joka ei tykkäisi suklaasta...



Kvistarna på äppelträden är alldeles nertyngda av all frukt. Vi borde nog bjuda in släkt och vänner på äppelfest...
Omenapuitten oksat ovat aivan täynnä omenia. Meidän pitäisi järjestää omenajuhlaa...



Med denna bild av syrenhortensian vill jag önska alla läsare här på bloggen en riktigt fin vecka! Det är så roligt nu då hösten fört med sig också nya besökare på bloggen. Ni är så välkomna allihopa!

Tämän syreenihortensian kuvalla, haluan toivottaa kaikille blogin lukijalle ihanaa vikkoa! On niin kiva kun syksyllä on ilmestynyt uusiakin vierailijoita. Olen iloinen siitä, että piipahdatte täällä!



27 kommentarer:

PiaMaria sa...

OH vad underbart vackra dina bakskålar är!?!! Var har du hittat dem?
Kram P

Dalatorpet sa...

Gud nu blev jag verkligen sugen på ngt sött :-)

Frida sa...

Hej!
Tack för din kommentar. Åh vad jag blev sugen på att baka!
Kram Frida

Galleri MochB sa...

Har faktiskt sökt ett gott äppelrecept så det måste jag prova! Och om man sen bakar med såna vackra skålar kan man väl inte misslyckas eller??... :O)

StrandviksVillan sa...

Verkligen charmiga skålar! Tack för receptet, jag gillar mördeg och äpplen. Och förstås choklad också, väldigt mycket ;)

maano sa...

hurmaavat kulhot :) uih mikä omppuoksa , meän puille kävi ohrasesti :(

Tiina sa...

Oi mitä herkkuja... nam! :) Ja tuo syyshortensia on niin kaunis, mukavaa viikkoa!
-tiina-

Marja Kristiina sa...

Oj, mums! Chokotårtan blev jag galen sugen på att prova, den ser absolut ut den godaste ever!

Och vilka söta skålar!

Ha en trevlig vecka!

Glitter och Marsipan sa...

Vilka bakskålar.Man blir ju glad av att se dom.
Och kakorna sen....
Min käre make har beslutat sej för att hålla igen lite,så det blir lite problematiskt,jag älskar att baka äppelpaj,chokladkaka mm.Visst har det en rogivande effekt att baka,för att inte tala om att äta upp det.
Det där med chokladen som du sa,det stämmer nog.
Må så gott.
Mina rosen- och änglakoppar är Liliegren.
kram Anette

Glitter och Marsipan sa...

Vilka bakskålar.Man blir ju glad av att se dom.
Och kakorna sen....
Min käre make har beslutat sej för att hålla igen lite,så det blir lite problematiskt,jag älskar att baka äppelpaj,chokladkaka mm.Visst har det en rogivande effekt att baka,för att inte tala om att äta upp det.
Det där med chokladen som du sa,det stämmer nog.
Må så gott.
Mina rosen- och änglakoppar är Liliegren.
kram Anette

Gårdsromantik sa...

Chokladtårtan såg supergod ut!
Hoppas att jag får en snabb leverans...man vet ju aldrig.

Kram Maud

sabina sa...

Mmmmm... Marabou! Kunde inte låta bli, allt prat om choklad gör mig så godissnål!! Fast jag gillar Fazers blå bättre än Marabou.. Kakorna såg också goda ut!

Sirkka sa...

Mikäs täällä on piipahtaessa, kun ihania suussasulavia herkkuja edessä) molempia itsekkin aika usein leivon:)
Kaloreista viis sanon minä, hyvää täytyy olla, että jaksaa bloggailla:)
Kauniita omenoita...ihailtavaa meillä aika paljon niissä rupisia ja muumioita:) Miellä ei vielä ole syyshortenssia punertunut:)
Ihanaista viikon alkua ja kiitos vierailustasi otin ilolla vastaan:)

Valloittava valkoinen sa...

Oi mitä leivonnaisia,NAM!
ja nuo kulhot on tosi inspiroivia!
Hortensiaa olen halunnut omaa pihaa jo pitkään!
Iloista alkuviikkoa!

Jaana sa...

Suloisia kulhoja! Onnistuisikohan tällaiselta poropeukalolta leivonnaiset noilla kulhoilla?!

Mukavaa vikkoa myös sinulle!

Frida sa...

Tack snälla du för sin gulliga kommentar det värmer.
Önskar en fortsatt bra vecka!
Kram Frida

Anonym sa...

Härliga bilder!
Nu blev jag också sugen på att baka i mitt nya kök:)
Vi har också fått jätte mycket äpplen i år, och det är ju så härligt att kunna plocka äppel i den egna trädgården!

Anonym sa...

Hejsan!

Vad jag blev hungrig nu....fniss
Ser så gott ut!
Jag bakar alldeles för lite...

Ha en bra dag!

Vi får se om jag kan få maken intresserad av att bygga en lekstuga...

Kram Bodil.

Lantliga drömmar sa...

Det borde vara förbjudet att visa sådana underbara bilder på bakverk...! Har just börjat vårt "hälsosammare liv", så nu försöker vi äta nyttigt och går på reningsdryck 3 veckor framåt, gissa om jag blir sugen när jag ser allt gott du visar?! :-)

Sarppa sa...

Todella kauniit kulhot ja muutkin kuvat..

Pernilla sa...

Härliga tider det är för hembakt.. Och ännu roligare blir det ju med vackra skålar..

Sen har jag oxå fått madonnan jag beställde av dig.. och åhh vad fin den är..

Kram på dig

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Så fina bakskålar!
Kan tänka mig att det är lite roligare att baka med dom.
Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Syrenhortensia, mitt favoritträd! Så vackert, det blommar när allt annat gett upp, vi satte en sån för ett par år sen men det dog trist nog... vilken god chokladkaka och dina bakskålar var verkligen fina! Mari.

Lina sa...

Välkommen på besök hos mig! Jag har någonting som du kan hämta där.
Hälsningar, Päivi

Frida sa...

Jag stör mig också lite på det höga tickandet. På dagen går det bra men på kvällen blir jag knäpp så då åker den in uner några kuddar för att jag ska slippa det höga ljudet.
Kram Frida

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Tack för de smarriga recepten! Ska verkligen testa dom. Men vilka söta skålar! Ja det måste ju bara bli roligare att baka =)
Haha ja du skulle se mina syrenhortensier. Dom har nu blivit frostbitna, så dom är bruna med outslagna knoppar! Stackarna...

Kram Anita

Mjuka sa...

Nej, vem gillar inte choklad? Tror också att den tionde ljuger :-)
kramkram