söndag 28 november 2010

Lillajul & 1:a advent


Mmm, det foftar jul hos oss: hyacinter, pepparkakor, glögg och små julgraner sprider juldoft i huset.
I köket har vi en lillajulgran. Igår firade vi lillajul med glögg och pepparkakor och lillajultomten slängde in små paket till barnen. Då tomten väl vågade sig fram vill säga... 6-åriga A satt nämligen tomtevakt i fönstret så att hon skulle få se en skymt av tomten och just då ville ju tomten inte visa sig ;).

Mmm, meillä tuoksuu joulu: hyasintit, piparit, glögiä ja pienet jouluukuuset tuovat joulun tuoksua.
Keittiössä on pikkujoulukuusi. Eilen oli pikkujoulua ja sitä juhlimme glögillä ja pipareilla ja pikkujoulutonttu soitti ovikelloa ja jätti pieniä joululahjoja lapsille. Kun tonttu vihdoinkin uskalsi tulla meille siis... 6-vuotias A oli nimittäin tonttuvahti ja odotti ikkunalla, jotta hän näkisi tontun ja juuri silloin, tonttu ei uskaltanut liikkua ;).



Igår var vi också på julfest till förskolan/skolan. Idag har vi firat första advent med att traditionsenligt äta lutfisk hos min mamma. Vi har också plockat fram en del julprydnader och julljus. Årets adventljusstake blev väldigt enkel. I år tänkte jag göra ett litet inlägg varje dag 1-24.12. och visa bilder från våra julförberedelser. Första kalenderluckan öppnas på onsdag!

Eilen olimme myös esikoulun/koulun joulujuhlissa. Tänään on ensimmäinen adventti ja olemme perinteiden mukaan syöneet lipeäkalaa äidin luona. Olemme myös laittaneet jonkin verran joulukoristeita ja jouluvaloja. Tämän vuoden adventtikynttilänjalka on hyvin yksinkertainen. Tänä vuonna meinasin tehdä postauksen joka päivä 1-24.12. ja näyttää kuvia jouluvalmisteluistamme. Ensimmäinen kalenteriluukku avataan keskiviikkona!

26 kommentarer:

Bea sa...

Mysigt med lilla granen med vingar och adventsljusen. Vilken fin tid vi har i advent med alla traditioner och därtill julfester osv
Spännande med din tanke, blogg-inlägg-kalender, ser framemot inläggen :)
Ha en bra fortsättning på advent!
Kram /Bea

päivi sa...

ihana pikku kuusi!
ihanaa adventti iltaa sinulle
ja koko perheelle:)

joulukalenteria odotellessa... lämmöllä halaten,
Päivi

Hanna sa...

Söt liten gran.
Kram
Hanna

Livet på Vestergård sa...

Jag har inte tagit in någon gran ännu, men nu blir jag riktigt sugen när jag ser er vackra lillajul gran!

Anonym sa...

Ihana pikku kuusi:)

Innolla odotan joulukalenteria:)

Leppoisaa adventti-illan jatkoa!

Vekarus sa...

Ihanaa joulukalenteri tiedossa!

Minä ostin nuo samat numerot viime vuonna, mutta ne eivät sovikaan meidän adventtikyntteliköön, mutta kaunistavat sen sijaan "kynttilävarastoamme". Pitäisiköhän tehdä meillekin tuollainen kynttelikkö?

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Lantligt i smultronbacken sa...

Vilken härlig helg ni verkar ha haft. Underbart! En bra start på julen och advent.

Här hemma finns några små granar och imorgon ska jag ut på jakt efter en stor som ska bokas, det blir nog en ädelgran inne.

Kram

Liljas Corner sa...

Spännande med adventskalender!
Vilken blyg tomte ni hade, hoppas han samlar mod till sig tills julafton :)

Kamomilla sa...

Mycket mys pys hos er hör jag!

Moster och jag sa...

Ni har pyntat så mysigt med gran.
Och alltid är det spännande med lillajulstomten som inte vill visa sig.
Skall bli trevligt att följa med din blogg kalender.
Ha det bra! kram!

H ennA sa...

Tack snälla du...
Jag hoppas snön kommer att vara kvar hela julen, minns förra årets jul..det var magiskt!
Ha en fin vecka med massor av julstämning...

Kram Anne

bakom berget sa...

Jag hade aldrig tidigare hört talas om det här med lillajul. Men det verkar vara en jättefin tradition ni har. Nåt att ta efter.
Ha en fin ny vecka! Kram Åsa.

Anki sa...

Hej vännen!
Vad fin granen är med vingarna...det är så härligt med dessa smågranar!
Lillejul låter mysig för både stora och små *ler*

Önskar dig en mysig vecka!
Kram kram!

Rose Cottage sa...

Underbar gran, jag har bara talar i år, man tager vad man haver, och tall planer hade jag massor av på landet.
Ha en bra vecka!

Snöiga kramar Ulrika

Arja sa...

Ihana kuusi:-))
Minullakin on pieni kuusi eteisessä ja oikea sai jo eilen koristeet:-)
Sillä perinteisellä valkealla kuusella jatkan tänäkin jouluna;-)
Oikein mukavaa alkavaa viikkoa sinulle Nicole<3

Onna sa...

Eikö olekkin :) Löysin sen ihan paikallisesta k-marketista. Uskon, että samanlaisen voisi löytää Citymarketista tai vastaavasta k-plussa kaupasta :) Mukavaa talvista päivää sinulle!

Elle sa...

Vad trevligt med lillajul! Tänk vilka traditioner det finns, som jag innan bloggandet inte kände till ens!
Här i Tyskland kommer Nikolaus (typ tomten) och på julafton är det många som säger att "Cristkind" kommer (jesus).
Alla länder har olika sätt att fira jultiden.
Ska bli kul att se fortsättningen nu hos dig!
Ha en skön vecka!
Kram Elle

Galleri MochB sa...

Javisst är det härligt med småtomtar som springer kring huset ;O)

Onna sa...

Soma kuusi :) Lämpöä pakkaskeleihin!

alegni sa...

inte lätt för tomten att sticka sig in om det är någon som vaktar i fönstren ;)
vi åt också lutfisk igår, och visst är det gott!
glöggpremiären är framskjuten hos oss, men one of these days...
kram

Hildas hem - Sofia sa...

Doften av jul är den bästa! :)
Fina bilder!

www.hildashem.se

Pia sa...

Hejsvejs!
Härligt med änglavinarna i granen! Såg att du hade ljusröda små vingar i butiken...hm, kanske till påsken och sommaren, kommer de att hänga här...?
När får du in nya tunikor? "Filippa" tunikan (som jag köpt på din nätbutik) har fått mycket beröm av helt okända personer!!!

ha det så bra i kylan!
-Pia-

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Mysigt med adventskalender på bloggen, roligt och se hur du pysslar. Jättefin gran, och det var en fin tradition och fira lilla jul. Lutfisk gillar jag, det är så gott!
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Hej på dig
Vilken mysig liten julgran... har letat liknande men utan resultat... får nog leta vidare ;O)
Kram
Nina

StrandviksVillan sa...

Oj, så ambitiöst av dig med ett inlägg per dag! Det ser vi fram emot - hoppas på att få fin inspiration för egna pyssel :)

Om jag hinner så dyker jag upp i butiken imorgon, hoppas du finns på plats då ;)

Jessica sa...

Julens dofter är så underbara! Spännande med lilla jul tomten ;)Jag minns att vi brukade kasta in lilla jul kort till våra grannar o bekanta när jag var liten. Och så skulle man hinna gömma sig så de inte visste vem kortet var ifrån. Det var en trevlig tradition tycker jag :)