torsdag 5 mars 2009

Smått & Gott



Hej igen! Här har pysslats en hel del senaste vecka då A, 4 år hade sportlov. På bilden en tygkasse med tryck av A:s prinsessateckning. Vi gjorde så att vi skannade teckningen, spegelvände bilden och printade ut den på textilöverföringspapper och så var det bara att stryka på! På samma sätt kan man t ex göra personliga kuddar till barnrummet av barnens egna teckningar.
På bilden också några söta Maileg-kaniner. Vi får snart in en stor sändning av nya Maileg-kaniner till nätbutiken! Prinsessaskarna är också från nätbutiken.


Hei taas! Täällä tehtiin kaikenlaisia askartelujuttuja viime viikolla kuin A, 4 v oli hiihtolomalla. Kuvassa kangaskassi, jossa on A:n prinsessa-aiheinen piirustus. Skannattiin kuva, käännettin peilikuvaksi ja tulostettin silitettävälle siirtopaperille ja sitten kuva silitettiin kangaskassiin. Samalla tavalla voidaan lasten omista piirustuksista tehdä esimerkiksi tyynyjä lastenhuoneseen.
Kuvassa A:n ihania Mailegpupuja. Pian on tulossa paljon uusia Maileg-pupuja nettiputiikkiin! Prinsessarasiat ovat myös nettiputiikista.

Denna minibyrå var tidigare grön, men har nu fått bli vit och lite shabby. Texten blev inte perfekt, jag hade lite för bråttom då jag duttade färg på schablonen...Den får duga i alla fall, jag är inte så noga av mig ;). En hel del annat pyssel håller vi också på med, mer om det en annan gång.

Tämä minilipasto oli ennen vihreä, mutta nyt se on valkoinen ja pikkasen shabby. Teksti ei ole täydellistä, en malttanut tehdä tarpeeksi hitaasti. Kelpaa minulle ainakin, en ole niin tarkkaa ;). Muita askartelujuttuja olemme tekemässä, enemmän niistä myöhemmin.

Ute är det plusgrader och snön smälter, det är nästan vår i luften! Ett tag får vi nog ännu vänta på att de första vårblommorna ska titta upp i rabatten. Inne blommar i alla fall min mångåriga orkidé riktigt vackert.

Ulkona on nyt plussan puolella, melkein kevät ilmassa! Joudumme vielä odottamaan, ennen kuin ensimmäiset kukat nousevat kukkapenkissä. Sisällä kukkii monivuotinen orkidea kauniisti.


Riktigt glad blev jag också då jag fick en utmärkelse från Tuvull, en blogg som bjuder på otroligt vackra bilder och text skriven med humor och glimten i ögat. Denna award ger jag vidare till alla mina härliga bloggvänner! Ha en skön helg alla!

Ilahduin kuin sain tämän tunnustuksen Tuvull:ilta, blogi, jossa on huippukauniita kuvia ja huumorilla kirjoitettuja tekstejä. Annan tämän tunnustuksen kaikille ihanille blogiystäville! Hyvää viikonloppua teille kaikille!

17 kommentarer:

maano sa...

ihana tuo pikku lipasto ja mailegit jaksaa ihastuttaa :)

alegni sa...

min ole prick skriker efter sällskap, så det blir nog att skaffa en påskdam åt honom snart ;)

Glitter och Marsipan sa...

Hallojsan.Oj,vad mycket du hunnit med sen jag var här senast.
Vilken kul idé med kudden,blev jättesnyggt tycker jag,och passar utmärkt till Mailegkaninerna.
Vad du har målat om och fixat.Lilla byrån med text var fin,och den stora i förra inlägget blev jättefin vitmålad.jag har en del som står och väntar på att bli målat,så jag behöver lite inspiration för att komma igång.
Din son är verkligen en påhittig en,en liten Emil i Lönneberga.
Haha,vad kul, var du klasskompis med Johan Becker.Vi tyckte han var bra i popstar(hette det så?).
Ha en finfin helg
kram kram Anette

"Kantriina" sa...

Ihania juttuja olette tehneet! Tuo pieni lokerikko on kyllä tosi suloinen... ja A:lle terkkuja, että hänen piirtämä prinsessa on tooosi kaunis! :)

Onnea myös saamastasi tunnustuksesta, olet sen ansainnut!

Nyt toivottelen jo mukavaa viikonloppua! :)

Kamomilla sa...

Härligt pyssel ni donat med!

Piitis sa...

Puput ovat suloisia:) Mukavia juttuja olette tehneet. Onnea saamastasi tunnustuksesta, olet sen ansainnut:)
Sinulle mukavaa viikonloppua!
Terkuin Piitis

Valloittava valkoinen sa...

Voi miten ihana minilipasto!!!
Ja Nuo Mailegin tuotteet oi oi!!!

ja on kyllä upea tuo isokin lipasto!

IloisTa viikonloppua!
Anu

päivi sa...

ihastuttavia askarteluja ja kuvia niistä:)
puodissasi oli myös ihania tavaroita tarjolla....houkutus onkin suuri tilata taas jotain:D
toivottelenkin ihanaa viikonloppua sinulle ja perheellesi<3
halauksin päivi

sabina sa...

Vilken fin ide´ni fick med tygkassen! Den ska jag kanske pröva nån gång! Fredag är det igen, så då önskar jag en skön helg till er!

StrandviksVillan sa...

Oj, jag skulle också vilja göra såna tryck av teckningar, men då måste jag låna en scanner hos nån först.
Gillar minibyrån! Vilken bra text!!
Dottern önskar sig en sån (har en hemma redan men omålad) med text på sen hon sett liknande hos lilla fröken GalleriM&B.
Vilken fantastisk orkidé du har!! WOW att den är flerårig, bra gjort!

Ha ett fint veckoslut!

Sirkka sa...

Heissan!
Ensiksi OnneA TUNNUSTUKSESTA!:)

juu kävin kurkkaamassa ikkunapokaasi, totta tosiaan aika lailla samanlainen. Itsekkin mietin laitanko lasit vai peilit, mutta päädyin kuitenkin peilehin, koska se avartaa meillä ja siinä samalla paikalla on aina ollut peili, ja tokihan tahdoin sen parhaimmalle paikalle.

KAUNIS PIKKULIPASTO JA SAMOIN KAIKKI TOISET MYÖS.

OIKEIN IHANAA PÄIVÄÄ AURINKOISTA SELLAISTA TÄÄLLÄ SE AINAKIN PAISTAA NIIN ETTÄ MEINAA PAISTUA:) siis sisällä:))

Loa sa...

Vilken fin idé med teckningen. Tror jag ska låna den idén och göra trevliga väskor till morsdag åt mormor och farmor. Blir dessutom bra paket att skicka på posten.
Vacker byrå, jag har aldrig kommit längre än att låta mina stå omålade i väntan på att jag ska få tid att måla.
Underbar orkidé, så snyggt har jag aldrig lyckats få dotterns att blomma om. Hon fick en när hon föddes av den företagare som pappa kom försenad till på jobb för att hon föddes på morgonen ;o)

Anonym sa...

Onnea tunnustuksesta!

Pikkuinen lipasto on suloinen ja edellisen postauksen köyhän hopeinen kynttilänjalka minkä olit kirpparilta ostanut on minusta hurmaavan kaunis.

Mukavaa parjantaita!!

Karita

Anonym sa...

Hejsan!
Ja, visst känns det som om det sku va vår i luften nu!!
Jättefiffigt att göra så med barnens teckningar, det blev jättefint! Och maileg kaninerna är ju så underbara, har bara en, men kunde gärna ha flera!
Ha en skön helg!

Frida sa...

Hej!
De där kaninerna är ju så söta. Så fina dina lådor blev dem ska du vara nöjd med!
Kram Frida

Lina sa...

Vilka roliga pysselideer! Jag gillar också att pyssla med barnen, nu senast har vi målat lerfigurer och gjort ett barbie-hus.
Trevlig helg till dig!
/Päivi

Mamma Linda sa...

Ser man på, ni har en blogg också! :-) Att ni har trevliga produkter vet jag redan. ;-)