söndag 8 mars 2009

Lack och sigill

Oj vilken skön helg det har varit med solsken, fågelkvitter och takdropp. Det har varit perfekt väder att sparka och pulka, ja det gäller att passa på medan snön och isen finns kvar. Vi har också öppnat lekstugan för säsongen och ungarna har haft jätteroligt där. Nu planerar vi för fullt hur vi ska inreda lekstugan. Det blir ett av vårens skojigare projekt. Idag har vi också tagit fram cyklarna, även om det nog är lite för tidigt att inleda cykelsäsongen än...

On ollut ihana viikonloppu, aurinkoa, linnunlaulua ja räystäiden tippumista (sanotaanko näin suomeksi??). Täydellinen potkukelkka- ja pulkkasää! Meillä on myös ollut sesonkiavajaiset leikkimökissä ja lapset ovat viihtyneet hyvin siellä. Nyt suunnittelemme, miten leikkimökin sisutus voisi toteutta, siinäpä mielenkiintoinen projekti! Polkupyörätkin on kokeiltu tänään!

En del pyssel har det också blivit på sistone. Från tidningen Landhaus fick jag idén att göra en pappersväska av gammalt notpapper och dekorera det med lacksigill. Lack finns i många andra färger än julrött och stämplar finns med olika motiv.

Tässä viimeinen askartelujuttu. Landhaus-lehdestä sain idean tehdä paperikassin vanhasta nuottipaperista ja siihen valkoinen lakkasinetti.



Dokumentet som jag köpt på Panduro (Sverige) fick ett sigill också. Ett dokument har jag fortfarande kvar, om jag minns rätt kostade de endast ca 1 €/st.
Nejlikor har inte tidigare hört till mina favoritblommor, men de är väldigt tacksamma. Tulpaner och ranunkler vissnar på några dagar, men nejlikorna kan stå sig i veckotal.

Dokumentin olen ostanut Pandurosta(Ruotsista) ja siihen laitoin myös sinetin. Minulla on vielä yksi dokumentti, ei maksanut kuin muistaakseni noin 1 €/kpl.
Neilikka ei ole ollut suosikkikukkiani ennen, mutta ne kukkivat kauniisti jopa monta viikkoa. Tulppaanit ja leinikit kuihtuvat muutamassa päivässä, ainakin meillä.


Så här ser alltså spegelbyrån ut nu, den saknar fortfarande beslag. Spegelbyrån köpte jag ju på Huutonet, dock var den brun då den flyttade till oss ;). Över helgen har jag haft både tur och otur med nätauktioner. Jag förlorade en underbar byrå med spegel som blev för dyr för mig, men istället vann jag en annan möbel som jag letat efter länge. Vad det är? Ja, det för ni se snart ;). I veckan fick jag också ett mindre paket på posten, vars innehåll jag ska visa senare...Tills dess, Ha det bra!

Peilipiironki on siis tämännäköinen nyt, helat puuttuvat vielä. Piirongin ostin Huutonetistä, mutta sehän oli ruskea kun muutti meille ;). Viikonloppuna on ollut sekä hyvää että huonoa tuuria nettihuutokaupoissa. Ihanan piirongin ja peilin tuli minulle liian kalliiksi ja sain sen unohtaa, mutta voitin toisen huudon, jossa oli kaluste, jotta olen kauan metsästänyt. Mitä se oli, saatte nähdä myöhemmin. Tällä viikolla sain myös pienemmän paketin postissa, siitäkin enemmän myöhemmin...Siihen asti: Kaikkea hyvää!

21 kommentarer:

päivi sa...

voi miten kaunis ja viherryrttävä piironki<3
asetelma sen päällä suloinen , kuin sisustuslehden sivuilta suoraan... sinnehän kotisi pitäisi kuvatakin ehdottomasti:)
mukavaa alkavaa viikkoa ja toivon auringonpaisteen ja kevätilmojen jatkuvan teilläkin... halauksin päivi

Kamomilla sa...

Väldigt väldigt vackra bilder och fint pyssel!
En sån underbar skänk hade x-mannen på sin sommarstuga, det harmar så att jag inte räddade den därifrån när stugan såldes..
Nog är det vår i luften!

maiju sa...

Kauniita kuvia - kiva nähdä, mitä olet huutonetistä ostanut!

Ihanaa naistenpäivää!

"Kantriina" sa...

Kaunis on ollut tämä viikonloppu ja kaikkea kaunista olet taas saanut aikaiseksi. Tuo lahjapussukka vanhoista nuottipapereista on ihana idea ja kuvat siitä todella kauniita! Ja piironki... upea!

Mukavaa naistenpäivää siulle!

Halauksin,
Kantriina :)

StrandviksVillan sa...

Vackert vackert som vanligt!
Jag vågar inte ens kolla såna där auktioner, ifall jag skulle råka se nåt jag gillar :P

Jag gillar nejlikor! Fast jag gillar ju visserligen alla blommor... Men dom är ju så hållbara!

maano sa...

vaude tuota piironnii:)

Ulrika sa...

Ljuvlig spegelbyrå!!

Ha en härlig början på veckan:)

Nu ska ja ta en titt i ert nätbutik;)

Kram, Ulrika

Viola sa...

Sa du sol????Vad är detta, här har vi inte sett skymten av den på veckor, bara grått och snöblandat regn från och till, blir så trött på detta, så vackert med notpappret och sigillet och skänken ser ju helt underbar ut, ha en bra vecka som kommer,kram

alegni sa...

en sådan byrå har svärmor i sitt sovrum. synd bara att vi inte har rum för det när det någon gång i framtiden "blir ledigt"...
söta bilder igen!

pioni sa...

Aivan ihanat paperikassi ja tulitikkulaatikko nuottipaperista!

Glitter och Marsipan sa...

Hallå vännen.
Här är också vår i luften,mot husväggen var det riktigt varmt.
Men du,vilket fint pyssel du har gjort.Här blir man alltid inspirerad när man tittar in.Älskar dina notpapper med sigill på.Visste faktiskt inte att det fanns i andra färger än rött.
Ha det gott i vårvärmen.
kram kram Anette

Anonym sa...

Ihania askarteluja. Ja todellakin, neilikka näytti asetelmassasi todella kauniilta. Neilikka ei kuulu myöskään minun suosikkeihini.

-Tuija

Lantliga drömmar sa...

Så fint du gjort!
Byrån är så vacker i vitt! Ska bli spännande att se vad du nu har köpt för något ;)

Piitis sa...

Ihanat askartelut:))
Neilikka on todella kestävä kukka ja kun muistaa vaihtaa veden usein niin siitä se tykkää:)
Piironki on upea!
Terkuin Piitis

Frida sa...

Hej!
Vilket härligt arrangemang du har gjort,rolig ide med påsen till blommorna.
Kram Frida

päivi sa...

en päässyt tänne kommentoimaan eilen:(
kiitos vierailustasi<3
kiitos tarjouksestasi mutten rohkene niihin kuvauksiin, eikä
meillä valitettavasti kaikki pinnat olekkaan siinä kunnossa:(
vanha talo ja tiedäthän sen että aina korjattavaa riittää....
aurinkoista viikkoa ja työn touhua sinulle<3
halauksin päivi

sabina sa...

Nej, men vad har du fyndat nu?? Nu blev jag jättenyfiken!

Sirkka sa...

Vihdoin pääsin tänne, lukuisista yrityksistä huolimatta... katsomaan kauniita kuviasi,,,
muistan lapsuuskodistani, kun meillä oli tuo piironki ruskeana,tai ei siis tuo mutta samantapainen...se oli tummanruskea:)
juu kyllä huutonetti on aika vekkuli paikka, itsekkin ostin sieltä yhden jutun, jonka näytän näinä päivinä:)

Tack för alla din vackra bildern!

Tulipa sa...

hej!
Kul idè med "väskan"!

Nejlikor är inte tråkiga utan trendiga...*ler* och visst håller de kanonbra!

Skänken var fin...vad kan det andra vara...

Kram Mariette

Frida sa...

Hej! Tack för din hälsning! Jo jag trivs utmärkt bland växterna det är ett så underbart ljus i växthusen.
Kram Frida

Therese sa...

Din blogg är verkligen inspirerande, kul att ha hittat hit - är som att ha ett jätte tjockt inredningstidnings nr... :-) Så nu läser jag inlägg och dricker te och njuter - tack för all inspiration! :-)

Kram kram