söndag 14 mars 2010

Påskpyssel och rosmarin


Denna vecka har det inte funnits mycket tid för pyssel. Det har varit styrelsemöte på dagis, zumba och en kväll var jag på en intressant föreläsning med "Hemliga kocken" svenska journalisten och författaren Mats-Eric Nilsson, som berättade om matfusket på ett underhållande sätt. Matfusket handlar alltså om detta då livsmedelsindustrin lägger till allt mer tillsatsämnen m m i maten för att dölja att den saknar tillräckligt med riktiga råvaror. Nu kommer vi att kolla innehållsförteckningarna ännu noggrannare än hittills. Äkta vara vill vi ha!

Tällä viiikolla ei ole ollut paljon aikaa askarteluun. Olen käynyt zumbassa, kokouksessa, ja yksi ilta kävin luennossa, jossa ruotsalainen toimittaja ja kirjailija Mats Eric Nilsson "Salainen kokki" kertoi siitä, miten elintarvikkeisiin lisätään kaikenlaisia lisääaineita, kun ruoka ei sisällä tarpeeksi luonnollisia raakaaineita. Tästä lähtien yritämme tutkia vielä tarkemmin, mitä ruokaa sisältää ennen kuin se laitetaan ostosvaunuun. Haluamme aitoaa tavaraa!


Ifjol gjorde jag ganska många påskägg och i år har det blivit några också. Och fler håller jag på med...Igår medan jag tittade på den svenska melodifestivalen, målade jag en hel del färgglada pappersägg vita och de ska dekoreras så snart det blir tid över.

Viime vuonna tein aika monta pääsiäismunaa ja lisää olen tehnyt tänä vuonna. Ja lisää teen vielä...Eilen, kuin katsoin ruotsin euroviisukarsinta, maalasin värikkäitä paperimunia valkoiseksi ja niitten pitäisi koristella heti kun aikaa löytyy.



På tal om Melodifestivalen, jag tycker att rätt låt vann. I finska uttagningen vann inte min favorit, men den som vann var ändå helt OK.

Oikea biisi voitti mielestäni Ruotsalaisessa karsinnassa, mutta suomalaisessa minun suosikkini ei voittanut, mutta voittaja oli kuitenkin OK.

Jag var nyligen till Plantagen, eftersom jag hade tänkt mig att det kanske skulle gå att få tag på ett olivträd där (tills hallrenoveringen blir klar...) Olivträd hade de inte, men istället hittade jag en uppstammad rosmarin. Den var betydligt förmånligare än ett olivträd och rosmarin är ju dessutom en god krydda.

Kävin Plantagenissa viikko sitten, koska olisin halunnut ostaa oliivipuun (eteiseen, kun remontti pikkuhiljaa on ohi...). Oliivipuita ei ollut, mutta löysin tämän runkorosmariinin. Se oli huomattavasti edullisempu kuin oliivipuu ja rosmariinihan on myös hyvä mauste.



Ja projekt hallen är fortfarande inte slutfört, men före påsk (detta år...) borde vi bli klara. Så här ser det ut för tillfället. Ni kan kanske gissa vad detta ska bli hihi?

Projekti eteinen ei ole viis valmista vielä, mutta valmistunee ennen pääsiäistä (tänä vuonna...). Tällaiselta näyttää tällä hetkellä. Voitteko arvata mitä tähän tulee hiihi?



27 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Fina påskägg du pysslat. Den uppstammade rosmarinen var inte så dumt alternativ till olivträdet.
Den där föreläsningen skulle jag gärna ha varit på om jag haft tid. Jag kan tro att den var intressant.
Är det fönster på gång månne i er hall ?!
Ha en fortsatt skön söndag.Kram Kicki

Titti sa...

Kauniita munia olet askarrellut!
Ihana tuo runkorosmariini!
Leppoisaa sunnuntai-iltaa. =)
P.S. Toivottavasti paketti tuli perille ja oli mieluinen...

Fröken Tindra sa...

Vad söta påskägg du gjort! Detta är något jag inte provat än. =0) Skall ni "ljusa upp"mellanhallen och rummet intill?
Kram!!

Marge sa...

Luultavasti ikkuna;)
Eteisestänne tulee varmasti ihana!!

Kauniita munia!!

Tuo runkorosmariini, onko se vaikea hoidettava? Kaunis!!

Ihanaa sunnuntain jatkoa!

Ps. En nähnyt Suomen karsintaa, mutta pidän kappaleesta;)

Anonym sa...

Kauniita munia olet tehnyt, minullakin olisi vielä vielä muutama muna tekemättä.

Terkuin Karita

Kamomilla sa...

Vilket fint påskägg!

Jag har läst hans böcker om maten och E-ämnena och hojhoj- det är jättesvårt att handla i affären nu!
Värst var det när jag kollade sonens favvogodis- Tuttufrutti choko som innehöll hela 16(!) E ämnen. Han äter inte av dem mera...

Uuden Kuun Emilia sa...

Kauniita munia olet askarrellut!
Luento kuulosti mielenkiintoiselta. Radiossa olen joskus kuullut tuosta salaisesta kokista ja hänen ajatuksistaan.

Minulla oli tuollainen runkorosmariini, mutta se kuoli talven aikana :(

Niin, ja olisiko se ikkunan paikka!?

StrandviksVillan sa...

Åååh, ett infällt fönster, tror jag!
Så söta ägg, än en gång :)
Visst är det konstigt hur det en del veckor ska hända precis allt? Sen en annan vecka är det hur slött som helst. Kunde ju vara jämnare tempo, liksom.

Snyggt träd och det doftar säkert härligt!

Lyckoslanten sa...

Önskar så att jag ska hinna göra sådana påskägg eftersom jag har allt material. Ditt pyssel och det där rosmarin"trädet" är super!
Jag har hört rätt mycket om kockens rön, men det skulle inte ha skadat att höra honom live. Blir kul sen att se om det blir rutor i gluggen där! ♥

Moster och jag sa...

Inte långt kvar till påsken, bra att börja pyssla i tid. och påskäggen är fina.
Hörde på dig i radion i onsdags, intervjun gjorde du jätte bra.

Åter igen är det en ny arbetsvecka.
Ha det bra!!!

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Nicole.
Å,så många fina ägg du gjort.Gjorde också en drös förra året,men har köpt nya som ska målas och dekoreras.Det är ju så roligt,och blir ganska fint också med lite pysslande.
Kan det månne vara ett fönster som ska sitta där i väggen:)Vad spännande,ser fram emot att få se det färdigt.
Och nu blir jag nyfiken på ditt projekt...
Må så gott
Kram Anette

lisbeth sa...

gillar dina fina påskägg...vad ska du ha i öppningen, ett fönster eller?
hälsningar Lisbeth

Arja sa...

Todella kauniita munia olet askarrellut, minulla tarvikkeet odottaa pöydällä tekijää;-))
Ihana on rosmariinikin! Minäkin veikkaan ikkunaa:-))
Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle Nicole!

Galleri MochB sa...

Oj så pysslig du är inför påsken :O) Får se om jag alls hinner pyssla nåt... Vi kalasar mest just nu.
Hålet ser intressant ut. Blir säkert toppen!
Trevlig vecka!

Lantliga drömmar sa...

Härligt med ett fönster i väggen! :) De är underbara!

Jättefina påskägg har du gjort också! Mina nerver räcker verkligen inte till när det gäller sådant, så jag får nöja mig med att titta på dina vackra! :)

Huset vid ån sa...

Det är Alltid lika kul att kika in till dig Nicole! Inspirationen är på topp! Dina ägg är ljuvliga! Vårkramar till dig! Therese

alegni sa...

jag har nilssons bok på nattduksbordet och ja, man blir nog ganska paff av att läsa den.
jag hörde dig på radion - vilket trevligt inlägg det var!
tjusiga påskägg har du hunnit med mellan alla andra uppdrag. jag har inte alls haft någon pyssellust i år, men den kanske återkommer nån vacker dag... ;)
kram

Piitis sa...

Oi kuinka kauniita munia olet tehnyt.
Rosmariinipuu on ihana, mutta ainakin minulle vaikea hoidettava, vaikka kuinka suihkuttelen sitä niin kuivunut on, harmi:((
Toivottavasti sinun rosmariinipuu säilyy hyvänä.
Eteisenne tulee olemaan varmasti ihana. Tulisiko ikkuna tuohon aukkoon??

Mukavaa alkanutta viikkoa!!!
^_^Piitis

päivi sa...

taas niin ihania askarteluja:)
tuo rosmariini on sisätiloissa kranttu kasvattaa, valoisa ikkuna varmasti paras paikka ja kosteuskin olisi hyväksi:)
aukko näyttää mielenkiintoiselta, hihii.. tulisiko tarjoilu luukku?
... eikun oikeasti varmasti ikkuna:)
aurinkoista viikkoa,
lämpimin terkuin
päivi

Tiina sa...

Kauniita munia olet tehnyt... itse myös niitä joskus tein ja varmaan tulee taas jotain askarreltua.
Vanhaa ikkunaa veikkaan tuohon aukkoon... tai jospa se Päivin ehdottama luukku, voitte sitten vaikka kioskia leikkiä. ;)
No juu, jospa se ikkuna....
kaunis tuo runkorosmariini, toivottavasti se kestää hengissä. ;)

Ann-Lis sa...

Länge sen jag varit in o kommenterat. Hall renoveringen ser så fräsch ut. Härligt med nå nytt! Jag tror oxå att ni tagit upp hålet som ska bli till ett fönster. Till plantagen har jag faktist inte varit än...fast det funnits ett bra tag nu. Borde ta en sväng dit nån gång. Jag har tyvärr inte så gröna fingrar. Men det finns ju annat trevligt där. Sköt om er!

mimmuli sa...

Pääsiäismuna on tosi kaunis<3

Tuo on todella karmivaa mitä kaikkea ruokaan nykyään laitetaan jo pelkästään lasten kouluruokalassa=/

Ihania sinisiä löytöjä olet tehnyt alla postaukseen.=)

Nicole sa...

Hej Ann-Lis!

Kul att du tittade in!
Jag är ingen stamkund hos Plantagen direkt, tycker inte att de har så mycket speciellt i Vasabutiken, men några små guldkorn finns det.
Ha det bra!

LENNU sa...

Runkorosmariini on ihana, en ole tiennytkään että sellaisiakin saa.

Aurinkoa päivääsi!

Bea sa...

Söta påskägg och visst är det skojigt att få utlopp för den kreativa ådran med lite pyssel :)
Men, den kocken glömde jag helt bort!
Visst är det eländigt med alla tillsatser för att smakförstärka, hållbarhet, färgämnen, förtjockningsmedel osv bläää... nej, tummen upp för egen tillverkad och odlad mat.
Må gott! /Bea

Anki sa...

Hej gumman!
Meen har du fått ett hål i väggen?! Vad roligt, det kommer att bli jättefint det där! Snygga ägg har du fixat fram oxå, här har det inte blivit några ägg än, men jag har väl lite tid på mig *ler*

Önskar dig en bra dag!
Kramisen!

mimmuli sa...

p.s Koru oli ihana! Laitoin putiikistanne pienen mainoksen=))