lördag 22 mars 2008

Påsk och födelsedag



Nu har vi både hunnit inleda påskfirandet och -ännu viktigare- firandet av storasyster A:s 4-årsdag. I minst ett halvt års tid har A väntat på den stora dagen: -Hur länge är det tills jag fyller 4 år nu?-frågorna har vi säkert besvarat hundratals gånger de senaste månaderna...

Men kanske passerandet av den magiska 4-årsgränsen för någonting gott med sig, eftersom mängder av löften i denna stil utdelats inför denna dag. -Då jag blir 4 år skall jag sluta springa upp om natten (men senaste natt hade vi nog besök i sovrummet...igen...)

Den riktiga dagen var i torsdags och då fick hon en sprillans ny Tunturi-cykel som vi redan hunnnit prova flera gånger. I nerförsbackarna åker hon så det bara susar om det, men det är trögt uppför!

Tyvärr måste vi flytta fram barnkalaset en vecka, eftersom flera barn blev sjuka, men kalas för tjocka släkten hade vi igår kväll och det var så spännande att det nog räckte bra med bara ett kalas. Två kalas på samma dag skulle nog ha inneburit överdos för både mamma, pappa och A... =)) Nu har vi ju något att se fram emot till nästa lördag också: -Mamma, hur många dagar är det nu tills jag skall ha kalas nästa gång?

Här några bilder på en del av våra påskdekorationer:




Det har snöat till och från de senaste dagarna och dessutom blev det ganska kallt så jag satt inte så många blommor i videkransen - och tur var det för i morse var det -14 och påskliljorna var alldeles stelfrusna, stackarna.




Här några pärlhyacinter och påskliljor och ett påskägg i ett litet bo gjort av björkris. Färgerna blev tyvärr väldigt konstiga på den här bilden. Korgen är grön och inte grå.



Den här Sia-tuppen hör till mina absoluta favoriter bland våra påskdekorationer. Den ser så där passligt lömsk ut som en gammaldags tupp skall jag göra. Dessutom är den inte så skrikig i färgerna. Den här tuppen är från vår f d presentaffär.



...liksom också denna mugg av den finska keramikern Terhi Mickelsson. Det är härligt att dricka té ur denna mugg till påsk!



Här är de gulliga kaninerna i form av gräddsnäcka och sockerskål.



Det gröna folieprydda hjärtat är från sambons barndomstid och börjar således vara smått antikt =). Det här ägget är lite skrälligt i färgen, men det får en gammal barndomsklenod vara. Och det ryms massor av godis i ägget eftersom det är jättestort!
Brediv folieägget en äggkopp med ett urblåst ägg som vi har fått av svärmor. Jag glömde bort att fråga vad hon planterat i ägget, men det ser ut som krasse.

Mailegin ihanat puput saapuivat varastoomme juuri ennen pääsiäistä.



Fiona pupu oli tervehtimässä meitä ja ehkä hän päättää muuttaa meille vakituisesti =)...



...tai ehkä tämä ihana pariskunta!

Hyvää Pääsiäistä! Glad Påsk!

6 kommentarer:

Galleri MochB sa...

Vad trevligt! Välkommen till denna världen...;O)

Nicole sa...

Tack så mycket!
Roligt att någon hittat in och vågat sig på en kommmentar!

Anonym sa...

Hej!
Så roligt att hitta hit!
Nu vet jag då vem som ligger bakom den fina nätbutiken!

Galleri MochB sa...

Hoppas det är ok om jag gör lite reklam för er...:O)

sabina sa...

Ännu en som hittar hit! Jag gillar ert utbud i nätbutiken så denna blogg blir rolig att följa!

Ulrika sa...

Kikar in på er fina blogg!
Er nätbutik är verkligen megahärlig!!