måndag 17 mars 2008

Påskpyssel

Snart är det påsk! Kolla in Magazinet som finns på vår startsida www.talomaalla.fi
Där finns en del läsbart, bl a några pyssel- och baktips till påsk. Och det handlar om enkla grejor (för något annat kan jag inte göra själv =)-klarar jag det så klarar vem som helst det!) Här några smakprov ur Magazinet:




Det här är alltså handgjorda ägg som jag har gjort av gammalt tidningspapper. Vi har en hel del tidningar från 50-talet i vår ägo och de har nu fått bli både påskägg och strutar!
Då jag lagade påskäggen hängde 3-åringen över axeln på mig och väste: -Mamma, de blir fula de där äggen. De var mycket finare före (oranga, blåa, gröna....) –Jaha, sa jag och försökte att inte alls låta irriterad, dels för att äggen inte riktigt började se ut som det var tänkt, dels för att det inte var så lätt att pyssla med en kritisk 3-åring i bakhasorna. Då kom sambon på lösningen: -Kanske du vill pyssla själv A?
-JAAA, jag skall laga precis likadana som mamma. (Såna där fula jo,jo). Alldeles likadana blev de ju inte för A:s ägg pryds av bilder på bilförsäljare och bilar urklippta ur tidningsannonser. Väldigt originella blev de påskäggen i alla fall, men jag vet inte riktigt var vi skall hänga dem...Och nu vill hon laga fler ägg...Inget fel på bilförsäljare, men jag tittar hellre på dem i bilaffären än i påskriset...

Sedan kom mommo (som avskyr allt vad pyssel heter) för att se vad vi höll på med: -Ja, inte förstår jag ju riktigt idén med att sätta tidningspapper på påskägg, sa hon föga uppmuntrande då jag höll på med mina ägg. -Men mommo, FÖRSTÅR DU INTE, ropade 3-åringen då uppretat. Äggen blir ju mycket finare då!



Här är en bricka med bl a handgjorda godisstrutar, också de tillvervade av gammalt tidningspapper. Det var så intressant att läsa alla annonser och texter i de gamla tidningarna, så det tog lång tid innan strutarna blev klara trots att det bara var några minuters verk att göra dem.

Det mesta av fotograferandet för Magazinet har gjorts hemma hos oss och då en massa nya prylar landar överallt i huset så fylls man plötsligt av en massa nya behov.
Vi har blivit med en hel del saker de här senaste veckorna. Brickan på bilden fick lämna hos oss och den är riktigt perfekt att bygga upp små arrangemang i. De äggformade ståltrådskorgarna fick också bosätta sig hos oss, liksom det söta porslinet från House Doctor och GreenGate...och en del annat...


En hel del annat påskpyssel förutom det som visats i Magazinet håller jag också på med. Det har blivit fler ägg att hänga i riset och dem kan ni se på bilden här.
Här är det ägg som har klätts med silkespapper som har behandlats för att få en "antik" look.



Jag håller också på med en hel del annat påskpynt, mer om det senare om det hinner bli klart!

Inga kommentarer: