söndag 19 december 2010

Lucka 19: Marsipandrömmar

Det ser ut att bli ett godisbord hos oss i år i alla fall. Över helgen har vi gjort godis, bl a marsipandrömmar, vars recept jag hittade i Jeanne d'Arc magazine nr 8. En tidning som för övrigt är fylld av härlig julinspiration. 2 ingredienser är allt som behövs: ca 200 g marsipan och ca 100 g mörk choklad. Rulla marsipanen till kulor och forma dem sedan så att de blir ovala. Tryck dem mot en äggskivare så att de får ränder och doppa dem sedan i choklad som smälts i vattenbad. Godast kalla!

Näyttää siltä, että meille tehdään karkkipöydän kuitenkin. Viikonlopun aikana olemme tehneet karkkia , m m marsipaaniunelmia, jonka resepti olen löytänyt lehdestä Jeanne d'Arc magazine nro 8. Jeannen lehti on täynnä ihanaa jouluinspiraatiota. Ei tarvita muita aineksia kuin noin 200 g marsipaania ja 100 g tummaa suklaata. Ohjeet saatte nyt katsoa ruotsinkielisestä tekstistä, en millään keksinyt sanat äggskivare ym suomeksi ;).

9 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Det ser verkligen gott ut!
Jag fick sätta lite av vårt julgodis i frysen så att allt inte går åt på en gång :)

alegni sa...

mums. mamma och jag gjorde alltid sådana "förr i världen"!
kram

Anonym sa...

Nam, varmasti herkullisia:)

Mukavaa adventti-iltaa!

Possumamma sa...

Oijoi, mitä herkkuja! Rakastan marsipaania!

Lyckoslanten sa...

Det där låter enklare än vad det ser ut! Säkert alldeles på tok för gott också! ;o)

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej!
Vilken inspirerande blogg du har!! Hoppas att det är OK att jag lägger till dig i min blogglista:)
Stor Adventskram Annelie ♥

Arja sa...

Ihania karkkeja:-))
Kiitos paketista<3 Täällä olen tavaroiden kanssa kulkenut ja miettinyt paikkoja;-)Mallinuken puuosatkin tietty muuttui valkeaksi:-)
Oikein mukavaa alkavaa viikkoa<3

Onna sa...

Oi miten herkullisen näköisiä konvehteja! Ja kiitos paljon onnitteluista :) Sieltä se joulu vaan pian tulee, tässä ihan on jo joulufiilis päällä :)

Hildas hem - Sofia sa...

Åh, så gott. Jag bakade också lite i helgen men jag ska baka ännu mer i dagarna och då ska jag nog göra något med marsipan :)

Kram